maanantai 17. maaliskuuta 2014

12. Puhelin- ja kännykkäkulttuuri


Milloin saa soittaa?
  • Arkisin voi soittaa koteihin aamukahdeksasta illalla kello yhdeksään asti.
  • Viikonloppuaamuisin kannattaa harkita soittoaikaa ja soittaa mahdollisesti vasta kello 12:n jälkeen, varsinkin sunnuntaina.
  • Toimistoihin voi soittaa virka-aikana tai etukäteen ilmoitettuna puhelinaikana. Esimiehelle tai opettajalle voi soittaa virka-aikana (8.00 -16.00).
  • Asiakaspalvelutehtävissä toimiessasi oma puhelimesi on syytä pitää suljettuna.
Ennen puhelua
  • Mieti, mitä olet sanomassa ja kenelle.
  • Kirjoita paperille ylös, jos keskusteltavia asioita on paljon.
  • Esiinny asiallisesti, jos kyseessä muu kuin yksityispuhelu.
Puhelun aloitus
  • Esittele itsesi ja tervehdi vastaaja aina puhelun alussa.
  • Kysy, onko hänellä juuri nyt aikaa keskustelulle.
  • Työasioissa soittaessasi ilmoita sekä  edustamasi yrityksen nimi että oma nimesi. 
  • Jos et kuullut kenen kanssa keskustelet, voit kysyä nimen uudelleen, esimerkiksi ”Anteeksi, en kuullut teidän nimeänne.” Kirjoita nimi muistiin.
Puhelimeen vastaaminen

  • Esimerkki 1 Paavo Putkinen
  • Esimerkki 2  LVI-halli, opettaja Mikko Laamasen puhelimessa opiskelija Paavo Putkinen
  • Esimerkki 3 Rauta-Reinonen, harjoittelija Paavo Putkinen.
  •  Jos soittajan tavoittelema henkilö ei ole paikalla, ehdota soittopyynnön jättämistä!

Soittopyynnön jättäminen

  • Ennen kuin jätät soittopyynnön, mieti, voitko vastata lähitunteina puhelimeen, jos tavoittelemasi henkilö soittaa. Mieti, olisiko järkevämpää lähettää tekstiviesti tai sähköpostiviesti.
  • Kun jätät soittopyynnön, kerro selkeästi nimesi ja puhelinnumerosi, milloin olet tavoitettavissa ja mitä asiasi koskee.
  • Vastaa sinulle jätettyyn soittopyyntöön mahdollisimman pian. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti